. . . . . |
Nieuwsbrief Locatie Akert #4 |
5-10-2023 |
|
|
|
Vierde nieuwsbrief de Akert |
In deze nieuwsbrief brengen wij u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en besluiten over de locatie Akert. Als u meer informatie wil met betrekking tot de locatie Akert, kijk dan op de website van de gemeente. https://www.geldrop-mierlo.nl/locatie-akert |
|
|
Nieuwe buren |
Van 3 t/m 6 oktober 2023 hebben de eerste studenten hun intrek in locatie Akert genomen. In deze brief geven we hierover meer informatie. Zorg en geneeskunde studenten huren een kamer We verwelkomen Fontys studenten met het profiel gezondheidszorg en studenten die in het Anna Ziekenhuis werken als coassistent. Deze studenten krijgen zo tijdelijk woonruimte. In een tijd waarin een groot tekort is aan woningen voor studenten is dat hard nodig. We verwachten dat hierdoor nog meer HBO studenten en coassistenten kiezen voor het Anna. Dat is goed nieuws voor patiënten en onze collega’s, want dit zijn de verpleegkundigen en dokters van de toekomst. VPS is de vastgoedbeheerder die de kamers aan studenten verhuurt VPS heeft duidelijke regels voor alle kamerbewoners. Zoals deze regels:
- Huisvuil hoort op eigen terrein in (bestaande) ondergrondse containers en wordt daar opgehaald.
- Fietsen en scooters worden op de daarvoor bestemde plaatsen geparkeerd.
- Het organiseren van evenementen en festiviteiten is verboden.
Namens VPS is er 3 keer per week een huismeester op de locatie aanwezig Ook beveiligen we locatie Akert 24/7 totdat de locatie helemaal bewoond is. Hierdoor is het een veilige plek voor studenten én voorkomen we onveilige situaties rondom Akert. Wij zorgen voor een hartelijk ontvangst van onze studenten in Akert. We hopen natuurlijk dat u dit ook doet! |
|
|
Inhuizen meubilair COA en bouwwerkzaamheden van start |
Op maandag 9 en dinsdag 10 oktober worden er meubels van het COA verhuisd naar de Akert. Er is een dringende oproep van de staatssecretaris gedaan om daar waar mogelijk opvanglocaties te versnellen doordat de opvang in Ter Apel overvol is. In het nieuws hebt u ongetwijfeld gezien dat er momenteel zoveel jonge asielzoekers tegelijk in Nederland aankomen dat spoed nodig is. Streefdatum medio november Op zeer korte termijn wordt er door COA gestart met de voorbereidingen van enkele aanpassingen in de Akert, zoals een groepskeuken en het verleggen van de toegangsroute, mogelijk al voordat u deze nieuwsbrief hebt ontvangen. En daarna wordt er hard gewerkt om zo snel mogelijk jongeren te kunnen huisvesten; een concrete datum kunnen we nog niet geven, maar de streefdatum is in ieder geval medio november. Beveiliging Het pand werd al beveiligd vanwege de leegstand. Vanaf 3 oktober heeft de beveiliging ook een rol in het wegwijs maken van de studenten. Vanaf het moment dat de studenten hun intrek nemen is er 24 uur per dag beveiliging van het COA aanwezig in het pand. Vanaf 3 oktober is er is één telefoonnummer voor locatie Akert Dat nummer is 06 29 085 167. Ramzi Bennis is de toekomstig locatiemanager van het COA. Hij neemt voorlopig zelf de telefoon op wanneer u belt. Zo krijgt u altijd iemand aan de telefoon die de situatie goed kent en u graag verder helpt. Heeft u een vraag over de bewoning door studenten? Dan heeft Ramzi hierover contact met VPS. Wanneer het COA definitief haar intrek neemt, is dat nummer 24 uur per dag in handen van de dag-coördinator. Dat is dan iemand uit het team van professionals van het COA. 24 uur per dag bereikbaar voor spoedsituaties Wilt u melding maken van een ongewenste situatie in of rondom het gebouw. Doe dat bij voorkeur tijdens kantoortijden. Uitsluitend voor zaken die dringend aandacht vragen, kunt u 24 uur per dag bellen. Gebeurt er iets in of rondom het gebouw waarvan u denkt dat de politie dit moet weten? Bel dan naar het algemene nummer van de politie: 0900 – 8844. |
|
Even kennismaken: Ramzi Bennis, locatiemanager Akert |
Donderdag 21 september verscheen een groot verhaal in het Eindhovens Dagblad. Corrie de Leeuw, de journaliste, maakt kennis met manager bijzondere opvang, Ramzi Bennis. Hij wordt inmiddels zelfs al herkend op straat. Ramzi stuurt jongerenlocatie de Akert vanuit het COA aan. Dat betekent dat hij leidinggeeft aan het team van ongeveer 26 professionals die de jongeren 24 uur per dag begeleiden. Daarnaast is hij aanspreekpunt voor de buurt en de gemeente. Voor wie geen abonnement op de krant heeft, hierbij een knipsel uit de betreffende krant. Het artikel is ook te lezen via deze link. (premium) Zodra de gelegenheid er is zal Ramzi kennismaken met omwonenden. Naast het buurtspreekuur komt er ook een vaste overlegstructuur met gemeente en een afvaardiging van de buurt. |
|
|
|
|
Bezwaren |
De bezwaartermijnen voor de vergunning om studenten te huisvesten en de vergunning voor de amv-locatie liepen tot en met 2 oktober jl. Er zijn meerdere bezwaarschriften binnengekomen. De meeste bezwaarschriften zijn ingediend tegen de komst van de amv-locatie. Enkele bezwaarschriften richten zich (ook) tegen de huisvesting van studenten. Nu de bezwaartermijnen zijn afgelopen gaat het college de bezwaren bestuderen. De bezwaarschriften zijn ter voorbereiding van de beslissingen op de bezwaren voorgelegd aan de Commissie voor Bezwaarschriften (verder te noemen: commissie). Deze commissie is onafhankelijk. De commissie houdt een hoorzitting. De (belanghebbende) bezwaarmakers en andere belanghebbenden ontvangen hiervoor een persoonlijke uitnodiging. Het kan zo zijn dat indieners van bezwaarschriften die kennelijk niet-ontvankelijk zijn, niet worden uitgenodigd. Tijdens de hoorzitting kunnen uitgenodigde bezwaarmakers, vergunninghouder en (een vertegenwoordiger van) het college een toelichting geven. De commissie stelt ook vragen aan partijen. Enige tijd na de hoorzitting brengt de commissie een advies uit aan het college. Het college neemt uiteindelijk een beslissing op de bezwaren. Het college is daarbij niet verplicht het advies van de commissie op te volgen. Bezwaarmakers die het niet eens zijn met de beslissing op diens bezwaar kunnen hiertegen beroep instellen bij de rechtbank. Geen schorsende werking Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen dat een vergunninghouder (Anna Zorg en COA) de uitkomst van de bezwaarprocedures niet af hoeft te wachten maar voor eigen risico alvast mag starten met de activiteiten waarvoor vergunning is verleend. Als u denkt dat het nodig is dat de werking van de vergunning wordt geschorst, dan moet u daarvoor een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant (sector bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA 's-Hertogenbosch). Aan het indienen van een dergelijk verzoek zijn kosten verbonden. Een verzoekschrift tot het treffen van een voorlopige voorziening kan ook digitaal bij genoemde rechtbank via https://mijn.rechtspraak.nl/keuze worden ingediend. Daarvoor moet u eveneens beschikken over een digitale handtekening. Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. |
|
Vrijwilligers zijn goud waard |
In de asielopvang zijn duizenden vrijwilligers actief. Hun inzet is goud waard. Op de amv-locatie in Cadier en Keer (Limburg) werkt vrijwilliger Marcel. Een keer in de twee weken werkt hij op dinsdagavond een paar uurtjes met de jongeren aan het opknappen van hun veelal oude fietsen. “De meesten hebben nog nooit een bandje geplakt. Niet gek natuurlijk als je ervan uitgaat dat ze nooit hebben leren fietsen in hun thuisland. En zoals onze eigen pubers dat ook hebben, worden ze soms overmoedig…(zie foto) en daar kunnen we dan samen hartelijk om lachen. Iedere keer als ik bij de jongens geweest ben, kom ik vol enthousiasme thuis. Het is bijzonder om via zoiets eenvoudigs als een fiets echt contact te hebben en hen te laten voelen dat ze hier welkom zijn.” |
|
|
|
|
Wilt u ook iets doen? |
Heeft u ook belangstelling om de jonge asielzoekers te helpen bij de opbouw van een nieuw bestaan? Dat kan op verschillende manieren. Bij het COA en bij andere organisaties die zich inzetten op onze opvanglocaties. Als vrijwilliger bijdragen aan de opvang van asielzoekers kan wanneer u:
- 18 jaar of ouder bent
- affiniteit hebt met (de opvang van) asielzoekers
- professioneel te werk gaat
- een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) kunt aanleveren
Op de website van COA vindt u meer informatie over vrijwilligerswerk. |
|
Klankbordgroep Akert |
De klankbordgroep Akert is inmiddels twee keer bij elkaar gekomen. Vanaf de komst van de amv’s zal de frequentie hoger zijn. De samenstelling van de klankbordgroep is divers: mensen die naast locatie Akert wonen, ouders die in de buurt wonen en waarvan de kinderen in de wijk spelen en andere inwoners uit de wijk. Maar allemaal hebben ze hetzelfde doel voor ogen: zorgen dat de komst van de amv’s geen negatieve invloed heeft op de leefbaarheid van de wijk. De sfeer is kritisch maar heel constructief: zorgen komen soms ongezouten op tafel, waarna door iedereen gedacht wordt in oplossingen. Een aantal zorgen die aangekaart zijn en waarvoor we in gesprek zijn: het afval op straat, een onveilig gevoel bij ouderen als zij hun hond uitlaten, samenscholing en de veiligheid van kinderen die in het park spelen. Wij bespreken in de klankbordgroep hoe zorgen en klachten gedeeld kunnen worden mocht er iets voorvallen en zullen dit blijven evalueren. Een uitleg voor de hele Akert wordt in de nieuwsbrief en in Middenstandsbelangen gecommuniceerd. De klankbordgroep bestaat op dit moment uit 9 leden, de gemeente het COA en Anna. Een aantal van hen vindt het prima dat hun naam bekend wordt gemaakt, zodat zij bereikbaar zijn voor uw vragen of zaken die meegenomen kunnen worden in de klankbordgroep. Deze deelnemers zijn: Han Ceelen, Jeroen Cox, Rogier Le Pair en Toon van Alphen. |
|
|
Burendag bij opvanglocatie Helmond |
Op zaterdag 23 september hebben een aantal AZC’s hun deuren opengezet voor de buren. Zo ook de COA-opvanglocatie in Helmond. Het Eindhovens Dagblad heeft er dit verslag van gemaakt. |
|
|
|
|
|