Adviesbureau Royal HaskoningDHV heeft in de afgelopen maanden de Lokale Bereikbaarheidsagenda opgesteld. Onderdeel hiervan is een verkeersonderzoek naar de gevolgen van ruimtelijke ontwikkelingen, binnen en buiten onze gemeentegrenzen. Hierin zijn ook modelberekeningen gemaakt met daarin de gevolgen van de ontwikkeling van Eeneind-West. Hieronder leest u in het kort de gevolgen van de ontwikkeling van Eeneind West voor de kern Geldrop volgens de Lokale Bereikbaarheidsagenda Geldrop-Mierlo.
Bogardeind krijgt te maken met kritische verkeersbelasting
Royal HaskoningDHV verwacht dat de hoofdwegen in Geldrop-Mierlo in 2030 een hoge belasting gaan kennen, ondanks de inzet van de regio en gemeente op meer fiets, OV en deelmobiliteit in de periode 2019-2030. Vooral op het Bogardeind in Geldrop wordt de verkeersbelasting ten opzichte van de beschikbare capaciteit kritisch.
Eeneind-West
Uit de berekeningen blijkt bovendien dat wanneer er op Eeneind-West een gemengd bedrijventerrein of distributiecentrum komt er vooral op het zuidelijke deel van het Bogardeind in Geldrop nieuwe knelpunten ontstaan in de verkeersafwikkeling. De verwachting is dat hierdoor de verkeersafwikkeling in 2030 bij de noordelijke rotonde ter hoogte van de aansluiting op de A67 problematisch wordt met een forse terugslag op de aansluitende wegvakken tot gevolg. Daarbij ontstaat het risico dat een bereikbaarheidsprobleem uitgroeit naar een veiligheidsrisico bij de spoorwegovergang Emopad en de zuidelijke afrit van de A67 (vanwege het snelheidsverschil op de hoofdrijbaan bij filevorming).
Uit de studie blijkt dus dat elke ontwikkeling van Eeneind-West als bedrijventerrein een aanmerkelijke verslechtering geeft van de verkeersafwikkeling bij de noordelijke rotonde A67 die los van deze ontwikkeling ook al kritisch gaat worden volgens het onderzoek van Royal HaskoningDHV.
De Lokale Bereikbaarheidsagenda is op 22 mei in de Commissie Ruimte besproken. Ook het burgercomité ‘Distributiecentrum Nee’ heeft tijdens deze bijeenkomst ingesproken. De vergadering en de bijbehorende stukken zijn terug te zien via de paarse knop.